Vælg en side

Disclaimer: Dette indlæg bliver løbende opdateret og udvidet med vejledninger til at opsætte de forskellige funktioner i Piwik PRO.

Hvad er PIWIK PRO?

Opsætning af Piwik PRO

Billedet er genereret af AI og illustrerer opsætningen af et nyt værktøj (Èn kuglepen er ikke nok!)

Piwik PRO er primært et analyseværktøj til at spore trafik og adfærd på ens hjemmeside eller app. Værktøjet kan dog lidt mere end det og har 4 forskellige moduler:

Analytics modulet

Hovedproduktet fra Piwik PRO som er selve analysedelen. De fleste kender til Google Analytics, og man kan godt lave en 1:1 sammenligning her. Det kan analysere ens trafikkilder og trafikkens adfærd på ens hjemmeside eller app. Ligesom Google Analytics, kan man opsætte events og mål og måle specifikke konverteringer på ens hjemmeside som tilmeldinger til ens nyhedsbrev eller omsætningen fra en webshop.

Tag Manager modulet

Håndtering af tags og scripts uden at skulle tilføje dem til kildekoden på ens hjemmeside. Igen vil jeg sammenligne med et Google produkt nemlig Google Tag Manager, da funktionaliteten og anvendelsen er den samme.

Customer Data Platform modulet

Også kaldet CDP som kan opsamle data fra ens brugere og aktivere det ved at lave brugerprofiler, målgrupper og segmenter som kan anvendes til personaliseret indhold eller kampagner målrettet specifikke brugere.

Også kaldet CMP som kan håndtere samtykke fra ens brugere. Der er en del lovkrav forbundet med indhentelse af samtykke på en hjemmeside, både fra dansk side men også på EU-niveau. Her kan man med fordel anvende en CMP, og der findes mange muligheder som Cookiebot, Complianz eller CookieInformation. Sidst nævnte har faktisk købt virksomheden Piwik PRO i 2023, og jeg forventer vi vil se en række nye produkter fra Piwik PRO eller en fusion hvor Cookieinformation erstatter den nuværende CMP i Piwik PRO.

Hvorfor bruge Piwik PRO fremfor Google værktøjerne?

Sommeren 2023 var der en del debat omkring anvendelsen af Google Analytics i Danmark. Datatilsynet meldte ud, at det ikke overholdte lovgivningen da data blev sendt til USA. Siden er der kommet en aftale i hus mellem USA og EU, hvilket gør udveksling af data lovligt igen hvis udbyderen er godkendt i EU. Det er Google og Google har implementeret en del foranstaltninger der skal sikre at fx Google Analytics er lovligt at anvende indenfor EU.

Med det sagt, så er det ikke alle virksomheder der har lyst til at dele sin data med Google. Det er heller ikke alle, som syntes at GA4 er et lige så godt værktøj som det gamle GA3.

Derfor giver det god mening at finde et alternativ til Google, og her er Piwik PRO et rigtig stærkt alternativ. Udover at det er blevet en dansk ejet virksomhed, så er det bare et godt analyseredskab og nemt at anvende.

Opsætning af Piwik PRO

Piwik PRO har en gratis (Core Free Plan) og en betalt udgave. Den gratis plan vil for mange være nok, men den er begrænset til 500.000 månedlige events. Bemærk at CDP-modulet ikke er en del af den gratis udgave. Inden man går i gang med opsætningen, skal man tage stilling til hvilke moduler af Piwik PRO man vil anvende. De kan alle anvendes uafhængigt af hinanden, men de komplimenterer hinanden godt.

På min lille hjemmeside, har jeg ikke behov for en betalt plan og tager derfor udgangspunkt i den gratis udgave. Efter at have oprettet en konto, får man disse muligheder for implementering på ens hjemmeside:

Jeg vil ikke gennemgå alle muligheder slavisk, for uanset hvad man vælger, så giver Piwik PRO en ret god trin-for-trin vejledning til hvordan scriptet implementeres. Fordi jeg bruger WordPress, vil jeg bruge deres plugin til WordPress. Hvis man bruger et andet CMS end dem som Piwik PRO har standardopsætninger til, så vil jeg anbefale at bruge ”Install manually” hvor man skal indsætte et script i ens kildekode på alle sider.

Man kan også implementere det via Google Tag Manager, men det vil jeg generelt fraråde, medmindre man ikke har mulighed for at implementere scriptet direkte i kildekoden.

Data begynder efter en times tid at dukke op i Analyserapporterne. Hvis man ikke kan vente, så kan man gå til Settings -> Tracker Debugger hvor events vises i realtid.

Start med at gå til ”Consent Manager” i øverste venstre hjørne. Gå derefter til Settings:

Ovenfor ses mine indstillinger – Desværre er der ingen standard oversættelse på dansk endnu til Piwik PRO – Men mon ikke den snart kommer, nu hvor Piwik PRO er kommet på danske hænder. Alligevel vil jeg dog anbefale, at man skifter ens primær sprog til dansk hvis det er en dansk hjemmeside. Det betyder at hvis man vil have en pop-up på dansk, så skal man selv i gang med at oversætte fra engelsk til dansk.

Valg af samtykke template

Nu kan der vælges mellem de forskellige templates. Jeg vil anbefale at bruge den template, som fylder hele skærmen:

og sætte et flueben i “Display a consent form until a visitor makes a decision”:

På den måde tvinger vi brugeren til at tage stilling til samtykke inden hjemmesiden kan bruges. Med andre templates eller indstillinger, vil det være muligt for brugeren at anvende hjemmesiden inden der er afgivet samtykke, hvilket ikke er lovligt.

Redigering af template

Rediger den valgte template ved at klikke på ”edit” også åbner der en forholdsvis brugervenlig editor hvor tekst, farve og design kan justeres. Jeg vil anbefale at gøre den personlig og i samme designtema som hjemmesiden.

Opsætning af Piwik PRO Analytics modulet

Denne del er stadig under udarbejdelse og vil blive tilføjet snarest.

Opsætning af Piwik PRO Tag Manager modulet

Denne del er stadig under udarbejdelse og vil blive tilføjet snarest.

Brug for hjælp til Piwik PRO?

Uanset om det er en konkret opgave eller uforpligtende sparring, er du velkommen til at kontakte mig.